Monday, October 8, 2012

Topeng-Topengan

Humbanan dan tujahan kata-kata benci dan sebagainya sudah biasa bagi aku. Dulu, itu sudah macam makanan hari-hari -- untuk bertahun-tahun.

Bukan senang jadi terasing. Mungkin juga aku yang mengasingkan diri tanpa sedar. Tapi, sudah bertahun juga aku cuba membuka ruang untuk mendekat, memahami manusia lain, tapi, lebih kurang sama saja.

Sukar juga berdiri sendiri. Maka, di sekolah yang penuh dengan kata-kata benci tertuju kepada aku, aku selalu ada Chia, kawan baik aku. Ah, tapi sekarang dia sudah di UK. Lagi tepat, Bristol.

Aku cuma berharap yang aku tidak kembali menjadi diri yang buas dahulu. Diri yang panas baran. Aku sangat berharap tidak.

Sebab itu aku memakai topeng ceria, memakai topeng optimistik, memakai topeng senyuman. Kau tahu, bukan senang menjadi terasing.

Biar aku akhiri entri semberono dengan beberapa bait lirik lagu The Killers.

"Or should I just get along with myself?
I never did get along with everybody elseIve been trying hard to do what's right"
-- This River Is Wild

No comments:

Post a Comment