Sunday, January 12, 2014

Quran dan Sunnah VERSUS Ilmu-Ilmu Lain?

Hidup ini perlu disuluh oleh Quran dan Sunnah untuk benar-benar sampai ke destinasi yang tepat. Itu adalah antara peringatan terakhir Rasulullah SAW yang tercinta.

Tapi, ada juga manusia-manusia yang tersasar pemahamannya mengenai peringatan Baginda ini. Beberapa tahun lepas, ada seorang kawan sedang mengalami tekanan hidup, maka aku sarankan beberapa buku yang aku rasa membantu. Namun, ada seorang kawan pula berkata: "Kenapa tak baca Quran saja?" (lebih kurang begitu mafhumnya).

Begitu juga pernah seorang teman se-usrah yang berbicara: "Kenapa kita bersungguh-sungguh mendalami Yahudi ini (merujuk kepada sains dan matematik)? Sedangkan ilmu-ilmu agama itu yang membawa kita kepada kebenaran!" (lebih kurang begitu mafhumnya).

Bagi aku, membaca Quran dan menghayati Sunnah saja tidak cukup untuk kita benar-benar mendalami ilmu-Nya. Kenapa? Quran dan Sunnah ini terlalu sempurna dan terlalu superior untuk intelektual yang tersisih (maksudnya, membaca Quran dan menghayati Sunnah, tanpa mendalami ilmu lain adalah sukar).

Sebab itu banyak tulisan-tulisan para Ilmuwan Islam yang mengupas aspek-aspek Quran/Sunnah dan aspek-aspek lain yang mampu memudahkan masyarakat untuk memahami Quran/Sunnah.

Bukankah sekarang ini penuh dengan perkongsian manusia-manusia mengenai kehebatan Sunnah Rasulullah SAW dari sisi sains dan sebagainya? Olahan kepentingan zakat kepada ekonomi dan sosial masyarakat? Nah, inilah bukti bahawa ilmu-ilmu lain (yang dianggap tidak penting dan inferior) adalah perlu untuk menghayati Quran dan Sunnah dengan lebih indah.

Komplementari dan suplementari (complementary and supplementary) -- inilah sifat ilmu-ilmu lain terhadap perjalanan kita untuk mendalami Quran dan Sunnah sebagai penyuluh hidup.

Sebab itu, apabila ada sekumpulan manusia yang menghina-hina manusia lain yang cuba mendalami ilmu falsafah untuk mengenali kebenaran Allah, aku cuma mampu bersedih. Kenapa? Kerana ilmu-ilmu sedemikian juga bersifat komplementari dan suplementari.

Bahkan aku sendiri mengenal sifat sebenar Hukum Hudud setelah mendalami tulisan-tulisan John Stuart Mill (On Liberal) dan golongan liberal seangkatannya. Melalui pembacaan-pembacaan yang lain ini membuatkan aku cinta akan Islam dengan lebih mendalam -- kerana Islam itu meliberalkan minda dan masyarakat.

Selain itu, ilmu-ilmu lain juga membentuk pola pemikiran dan persepsi yang berbeza kepada minda individual -- selalunya membuatkan minda semakin matang. Maka, semakin matang minda kita (dan kritis), semakin matang persepsi kita terhadap Quran dan Sunnah.

Kenapa? Kerana mulai dari itu, penerimaan kita terhadap Quran dan Sunnah bukan lagi bersifat taqlid (Pak Turut) tetapi bersifat intelektual dan kritis. Siapa kata menjauhi taqlid itu cuma untuk fiqh sahaja? Aspek-aspek lain dalam agama juga perlu dijauhi dari taqlid.

Sebab itu, apabila ada manusia-manusia yang ingin belajar ilmu-ilmu falsafah, bukannya mereka ingin meninggalkan ilmu-ilmu Quran dan Sunnah. Ini bukan zero sum game di mana kita perlu memilih satu daripada yang lain kerana kedua-duanya tidak bersifat contradictory bahkan sebaliknya: komplementari dan suplementari.

Mudahnya:
1) Ilmu-ilmu lain membentuk pola pemikiran yang matang.
2) Ilmu-ilmu lain merupakan komplementari dan suplementari kepada ilmu Quran dan Sunnah.

Raikan ilmu, rakan-rakan. Raikan ilmu. Jangan jadi sempit.

No comments:

Post a Comment