Thursday, January 9, 2014

Peranan Agama: Intelektualisme Tersisih?

Demi mendalami peranan agama dalam masyarakat, kita seharusnya mengenang kembali kisah-kisah pengutusan rasul-rasul pembawa syariat sebelum ini -- mudahnya: Ibrahim (as), Musa (as), Isa (as), Rasulullah (saw).

Situasi Masyarakat
Salah satu persamaan rasul-rasul unggul tersebut adalah situasi masyarakat mereka pada waktu mereka diutuskan. Ada dua aspek yang perlu kita lihat:

1) Kerohanian: Majoriti telah menyimpang daripada ajaran nabi sebelumnya dan membiarkan maksiat berleluasa. Dosa-dosa juga sudah dianggap norma masyarakat. Zina, riba, dan sebagainya.

2) Sosial/Politik/Ekonomi: Situasi masyarakat waktu itu juga bersifat opresif dan mempunyai strata status yang mencengkam -- golongan miskin dan lemah terkandas manakala golongan elitis hidup kaya raya.

Peranan Utusan Allah
Apabila kita mengetahui situasi masyarakat pada waktu tersebut, maka kita boleh membuat kesimpulan mengenai peranan utusan-utusan Allah.

1) Kerohanian: Menunjukkan jalan yang benar dan kembali menyembah Allah Yang Esa.

2) Sosial/Politik/Ekonomi: Menghapuskan sistem kelas dan kasta; memartabatkan kesamarataan. Ini paling jelas sewaktu zaman Rasulullah SAW. Banyak lagi prinsip-prinsip yang dikupas oleh rasul-rasul sebelum ini.

Fokus Utama Umat Sekarang?
Kadangkala pendekatan aku terlalu radikal dalam membincangkan soal "tokoh-tokoh" agamawan di media sosial. Para peserta Pencetus Ummah dan akaun-akaun Islamik lain contohnya, seringkali kita lihat perkongsian yang dibuat adalah isu-isu cinta lelaki-wanita, isu rindu-merindu, isu remeh sedemikian.

Aku tidak katakan mengupas isu sedemikian adalah salah. Cuma, apabila emphasis utama adalah isu sedemikian dan isu-isu yang lebih besar untuk umat dan masyarakat tidak disentuh dan tidak dijelaskan kepada awam, maka peranan tokoh agama itu sudah hilang nilai.

Peranan rasul-rasulNya adalah untuk memantapkan rohani dan menyelesaikan masalah sosial/politik/ekonomi. Maka, peranan agama yang dibawa oleh rasul-rasulNya adalah untuk meneguhkan akidah dan rohani, serta mengupas lebih dalam lagi isu-isu sosial/politik/ekonomi.

Ini juga peranan dan tanggungjawab yang harus dipikul oleh tokoh agama!

Tokoh-tokoh agama patut "MERAKYATKAN" ilmu, iaitu membawa ilmu-ilmu yang lebih signifikan supaya difahami oleh masyarakat umum. Kenapa? Supaya kebodohan tidak tersebar sewenang-wenangnya.

Contoh jelas tokoh agama yang sedemikian adalah Dr. MAZA yang banyak membincangkan isu-isu rohani dan sosial/politik/agama. Ini yang kita mahu! Bukan aku nak maksudkan tidak boleh sama sekali membawa isu cintan-cintun dan sewaktu dengannya, cuma, ada isu yang lagi menekan dan memerlukan intelektual para tokoh agama.

Artikel ini bersifat simplistik, tapi... you get what I mean.

No comments:

Post a Comment