Tuesday, December 18, 2012

Harga Sebutir "A"

Gred "A" ibarat bintang.

Ada yang anggap cantik, ada yang anggap biasa. Ada yang nak capai untuk tunjuk dengan orang lain, ada yang nak capai untuk dapat kepuasan tersendiri.

Oleh itu, usaha untuk mencapai sebutir "A" yang nilainya sama seperti sebutir bintang ini perlu selaras dengan motivasi dan keinginan.

Mungkin banyak yang anggap aku ni mudah untuk mendapat butiran-butiran bintang ini. Tapi, aku cuma senyum. Mungkin banyak yang tidak nampak usaha di sebalik ke-rileks-an kehidupan sehari-hari aku.

Penat sebenarnya cuba mengasah minda, mencari cara belajar paling optimum, waktu belajar paling optimum, mencari cara mengingat sesuatu konsep dengan lebih mudah, cara menghasilkan nisbah input/output paling berkesan, dan banyak lagi. Bukan orang tahu dalam tandas pun aku sebenarnya ulangkaji.

Aku tak suka masuk peperangan (baca: peperiksaan) tanpa mengetahui strategi yang paling efektif, yang paling berkesan. Persediaan senjata, minda, semua perlu ada.

Aku bukan manusia yang masuk peperangan gaya semberono. Aku perlu jadi ala-ala Shikamaru.

Itu harga sebutir "A" untuk aku, untuk puaskan hati sendiri.

Apa harga sebutir "A" untuk kau? Apa usaha untuk capai bintang itu?

No comments:

Post a Comment