Saturday, April 28, 2012

Duduk dan Bantah?

Buat kamu dan kamu yang sedang membenci kerajaan, aku dulu pun begitu. Sewaktu sekolah dahulu, sangat dahulu.

"I hated the government before it was cool"

Macam hipster. Kemudiannya aku berubah neutral, kerana aku dapat melihat kelebihan orang yang neutral dalam isu politik.

Sekarang ini aku lihat manusia laungkan perjuangan, semuanya macam anti-establishment. Laungkan itu, laungkan ini.

Ada juga status yang berjuang atas nama Islam, mengalu-alukan keganasan seperti balingan batu dan kerosakan harta benda. Oh, sedihnya. Dan orang begini pula hairan kenapa orang Barat pandang serong terhadap Islam?

Namun, dalam keadaan neutral aku tidak menyokong BERSIH 3.0. Terus terang.

Sebab aku rasa lebih baik aku duduk dalam bilik, berfikir cara mengubah diri. Mengapa?

"Everyone thinks of changing the world, but no one thinks of changing himself."

Renung-renungkan. Permata itu berada dalam longgokan arang. Padahal molekul mereka sama. Ingatlah, kalau bukan cara Islam, jangan pandai-pandai rasionalkan, "Tapi, ini kan lebih baik daripada konsert yang kerajaan anjurkan", dan sebagainya.

Salah tetap salah. Matlamat tidak menghalalkan cara.

No comments:

Post a Comment